Sunday, April 14, 2013

- HATI DAN PERASAAN .


* assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatu :)

alhamdulillah , aku bersyukur dilahirkan dalam keadaan beragama islam . islam itu indah . sesungguhnya
hidup dan matiku hanya lha kerana allah . aku cuba untuk menghayati islam dalam hidupku . sesungguhnya aku telah tersesat jauh . cuba kembali ke pangkal jalan . aku nak mati dalam keadaan beriman ya allah .

malam ini aku nak cerita tentang hati . setiap orang melakukan kesalahan sama sepeti aku . seringkali kita cuba sedaya upaya untuk menjaga hati dari pekara pekara yang negatif . tetapi , dengan hanya mengingati ALLAH dan mendekati diri kepadanya . kita akan terselamat dari bahaya dan menjauhkan diri dai maksiat .
tetapi kita selalu alpa . diri terlalu tunduk dengan duniawi dan kehendak dunia sehingga kita melupakan maha penciptanya . YA ALLAH , sesungguhnya aku teerlalu bergembira dengan duniawi YA ALLAH . kadang kadang tertanya pada diri betulkah kita mencintai ALLAH ? jika benar mengapa kita masih lalai dengan persuruh ALLAH . YA ALLAH , aku terlalu banyak dosa . aku kecewa dengan diri sendiri . aku cuba untuk berubah YA ALLAH , tapi hanya berkata tidak bertindak . ALLAH HU AKHBAR , sungguh jauh aku terpesong dan tunduk kepada duniawi semata mata YA ALLAH . tolong trunkan hidayahmu YA ALLAH .

tiba tiba terdetik di dalam hati , mampukah untuk aku jadi wanita solehah ? mati dalam keunggulan iman , bagai wanginya pusara mashita . mampukah aku kuat dan stabah wanita solehah dan para wanita sirah terdahulu ? yang sanggup mengorbankan jasad demi agama . mampukah aku yang fakir lagi hina  menjadi wanita sekuat sepeti sumaiyyah ? yang sanggup dirinya diseksa demi mempertahankan agama dan setianya terhadap ilahi . ALLAH ! pejalanan ini tidak lha semudah yang disangka dan sungguh rumit YA ALLAH . pinpinlah jasad ini YA ALLAH . sesungguhya aku memerlukan pentunjukmu . dan turunkan lah hidayah mu YA ALLAH , sesungguhnya hambamu ini ingin merasakan indahnya iman YA ALLAH .

LAILAILAHAILALLAH . hidup dan matiku hanyalah keranamu . kupersembahkan kallam yang bisu demi menyutik semangat jiwa jiwa yang hidup diluar sana . semoga engkau REDHA ya rabbi !












 YA ALLAH , kepadamu aku bersimpuh . dan memohon keampunan . kerana engkau lebih arif akan kelemahan hambamu ini YA ALLAH . pandulah aku kejalan yang engkau redhai . kebutaan ini membuat segala pandangan kehidupan penuh kesilapan . tabahkan hati untuk menghadapi ujian dan dugaan yang diberi . tabahkan hati dengan dunia yang tiada sudah . fitnah yang menghujah tanpa henti . engkau lebih arif dengan kesahihan sesuatu pekara . jangan kau biarkan aku terperangkap dengan bayangan dosa silam sehingga aku keletihan dalam permainan yang tiada sudah ini . bukalah mata hati untuk sentiasa melihat kebaikan dan kebenaranmu YA ALLAH . singkaplah aku YA ALLAH agat dapat aku melihat hakikat sebenar .

No comments :